fredag 8. februar 2008

Sammenligning av tre blogger

SAMMENLIGNINGSOPPGAVE

Jeg fikk i oppgave å sammenlikne tre forskjellig blogger i norsken, jeg fikk velge to stykker fra et viss antall blogger også skulle jeg finne en selv.
Til denne sammenligningsoppgaven valgte jeg bloggene:

"Gatemote i Oslo" Mote i Oslo

"På Hjortefot" Jakt

"Bloggin' in da blocKs" Vegard
Valestrand sin norsk blogg.

Disse tre bloggene er veldig forskjellige, de har ganske forskjellige temaer, de er formulert på helt forskjellige måter. Hvis vi først ser på tema i de forskjellige bloggene er to av dem relatert til hobbyer og interesser, nemlig jakt og mote. Den tredje er en skoleblogg der man skriver norskrelaterte/fagrelatert tekster. Vi finner for eksempel et innlegg på Vegard sin blogg der han skriver om Nynorsk faget i skolen og hvordan den norske ungdommen ser på dette. På Hjortefot forteller bloggeren hans jaktturer i skogen som jeger og han forteller mye i detaljer. Jeg synes personlig at jaktbloggen er en godt skrevet blogg og den kan engasjere alle, selv de som ikke er det minste interresert i jakt. Han skriver på en god måte der han får leseren med. Jeg skjønner godt hvorfor den ble kåret til årets blogg av VG. Vegards blogg er også en god blogg og han er en veldig dyktig skribent. Han skriver en tekst der han tydelig drar frem sin egen og en felles mening for en del ungdom. Han har en fin blanding av fakta og sine egne tanker og meninger om temaet. Bloggen om mote kan hvem som helst legge inn et innlegg og kommentere på bildet/dagens mote. Det har vært noen rundt i Oslo og tatt et bilde av noen de synes hadde en særpreget stil. Folk kan gå inn på bloggsiden og diskutere de forskjellige stilene om hva de liker og ikke liker. De snakker om hva de mener er mote og ikke og de kan spørre hverandre spørsmål om hvor de forskjellige har kjøpt klærne på bildet osv. Ingen av bloggene er noe spesielt formelle, men bloggen om Oslostil er mindre formell enn På Hjortefot og Bloggin’in da blocKs.

På hjortefot har en veldig fin og grei oversikt, layouten er ikke altfor komplisert og forsiden er veldig grei å komme videre på. Gatemote i Oslo synes jeg ikke er så veldig spennende, den har god oversikt, men det står ikke så mye der og personlig synes jeg ikke den er spesielt spennende å lese. Den er en fargerik og fin blogg, men ikke særlig fengende for de som ikke er spesielt interreserte. Den er ikke så veldig utfylt og det er veldig tynt med stoff på siden i forhold til hva vi finner på jaktsiden. Vegard sin blogg er heller ikke stort fyldig, men dette er vel på grunn av at den er nylig opprettet. Selv om jeg selv er glad i mote, synes jeg ikke at bloggen om gatemote i Oslo er spesielt bra, jeg liker ikke helt den samme moten de publiserer og jeg er også uenig med en del av bloggernes meninger. Jeg synes ikke det er så interessant å lese denne bloggen selv om jeg interessert i temaet. Jeg er veldig enig med Vegard sitt innlegg om at det er mange ungdom som ikke er interessert i nynorsk i skolen, selv er jeg heller ikke så begeistret for sidemålet, jeg synes han fikk meg med i bloggen sin og han formulerte den på en veldig god måte. Han har en fin blanding av fakta og sine egne meninger om saken. På Hjortefot er en veldig hyggelig og god blogg, og jeg liker den på grunn av nettopp det!

SH<3

Mine kilder:

http://www.oslostil.com/

http://www.vgb.no/341

http://www.vegis.blogspot.com/

Ingen kommentarer: